Data-duikvlucht of HR-Marketing’s glazen bol voor 2024?

15-11-2023

Terwijl iedereen zich in 2024 nog steeds warm loopt voor 'grote data', heeft HR-Marketing al een Olympische sprong gemaakt – recht in de datavijver. En wat blijkt? Het water is heerlijk. Data-analyse is niet zomaar een hobbyprojectje van de HR-afdeling; het is de kristallen bol die voorspelt wie blijft, wie gaat, en wie je bedrijf laat stralen.

Eerste halte: tevredenheidsonderzoek. Nee, niet dat stoffige formuliertje dat verdwijnt in de eindeloze cyberspace van 'Later Lezen'. Echte, tastbare enquêtes die de hartslag van je bedrijf meten. Met een datadril naar de kern van werkgeluk, ontdek je waarom Alejandro ineens zingt bij de koffiemachine of waarom Linda’s productiviteit keldert na de lunch.

Dan, houd je vast: de AB-test. Wat, dacht je dat dit alleen voor de marketeers was? Mooi niet. HR kan ook toveren met twee versies van de werkelijkheid. Test twee vacatureteksten en kijk welke de meeste kliks krijgt, welke de beste kandidaten trekt. Is het de tekst met de tafelvoetbalcompetitie of die met het eeuwige 'marktconforme salaris'? Data liegt niet.

Nu we toch bezig zijn, laten we die 'werkenbijwebsite' eens onder de loep nemen. Waarom haken sollicitanten af bij de pagina ‘Over Ons’? Is het de foto van het bestuur met hun gekunstelde glimlachjes, of de missie die meer buzzwoorden bevat dan een TED Talk? Data-analyse wijst het genadeloos uit.

En laten we het grotere plaatje niet vergeten: Predictive analytics. Het klinkt als een term die je goochelt in een strategiemeeting om indruk te maken, maar het is de heilige graal van HR-marketing. Met voorspellende analyses kun je personeelsverloop voorkomen nog voordat Pieter besluit zijn hipsterkoffiezaak te starten.

2024 roept en HR-Marketing antwoordt met een datasymfonie. Maar luister goed, het is geen achtergrondmuziek. Het is de solo waarop je business danst, groeit en bloeit. Mis de beat niet, en als je ritmegevoel je in de steek laat, ik heb de metronoom die je zoekt. Bel of mail, en we laten de data zingen.

Mogen we jouw organisatie een spiegel voorhouden?

Grote kans dat we je weten te prikkelen in een gesprek. We komen graag kennismaken. Geheel vrijblijvend, maar met blijvende indruk.

Eerst even bellen? We helpen je graag verder!

Je kan even bellen met Rob of Erik

Of stuur een mailtje naar onderstaand e-mailadres en je hoort zo snel mogelijk van ons.